torsdag 6 december 2018

En kunds kreativa sida

Idag har jag frågat vår kund Emma om hon vill dela med sig av det hon gör. 
Så här kommer lite text och bilder på det kreativa som Emma gör. Tack Emma!
/Malin



Här är några bilder. Försökte ta några som visar på olika tekniker. Den med fyren är en servett (decoupageteknik med gesso). Vi brukar säga att vi vill att man ska se att man kan komma igång med Bible journaling med enkla medel. Man kan använda vanlig färgpennor tex. Det har kanske de flesta hemma. Vi vill inte att folk ska känna att de måste ha en massa dyra produkter. Men clear gesso är nästan nödvändigt för att färg och stämplar inte ska gå igenom papperet. Men har man lite scrapbooking-prylar så är det ju kul att använda. Själv har jag inte så mycket (tycker inte jag iaf). Men jag använder som sagt ofta Distress ink för att färga in bakgrunden och så textar jag med Pigma micron-pennor oftast. Men den där från Tombow är också väldigt trevlig. Och så kanske jag stämplar nåt eller ritar nåt. Och så gillar jag att använda stickers. 



Om jag ska skriva en kort beskrivning av BJ så blir det typ så här:

Bible journaling är att skriva, måla och på olika sätt använda sin kreativitet och skapa i sin bibel. Om man har en fin bibel vill man kanske inte måla i den. Istället kan man hitta en billig bibel på Second hand eller också köper man en speciell journaling bibel. De har breda marginaler med utrymme för anteckningar och illustrationer. Några har bara text på vartannat blad för att ge mycket utrymme. Några har förtryckta illustrationer och texter att färglägga (tex Inspire Bible). Man kan beställa från bla Adlibris och Nya musik.

Det är lätt att börja! Välj ut en bibel Vers som du gillar. Fråga Gud vad han vill säga dig. Sätt gärna på en lovsångsskiva och fixa en kopp te och se till att du har lite lugn och ro. Sen är det bara att börja skapa. Försök lägga undan prestationsångest! Det måste inte bli perfekt! Dela gärna dina alster för att inspirera andra. (Gå gärna med i Bible journaling på svenska på Facebook) 

Använd de tekniker du gillar och är bekväm med. Eller kolla Pinterest eller www.kreativtro.se för tips och idéer. Själv gillar jag att texta (sk faux calligrafy) och använder gärna Distress ink till bakgrunder och stämplar något som jag färglägger med akvarell. Alltid kul att lägga på lite stickers också tycker jag. Men om man tycker att man inte kan texta (man kan dock lära sig tror jag) så kan man ju använda bokstavsstickers.

En produkt som jag varmt rekommenderar är clear gesso. Jag använder ett gammalt plastkort för att stryka ut ett tunt lager. När det torkar så blir det dels en spärr så att färgen inte går genom papperet, men den ger också en behaglig yta att skissa på. Med gesso som underlag kan du använda nästan vilka färger som helst. 

Jag tror att vi är skapade för att skapa - på olika sätt. Så testa gärna! Måla i din bibel! (kanske du ska önska dig en?!) 

/Emma 












2 kommentarer:

  1. Underbart. Detta är ganska stort i USA å Biblen blir som en helt ny bok.

    SvaraRadera
  2. Så fantastiskt fina grejer gjorda på bibelsidorna! Wow! Verkligen kreativt på alla sätt o vis! ��

    SvaraRadera

3 kort med papper från Maja design

Hej Idag tänkte jag visa något som för mig är väldigt ovanligt, jag har gjort kort som går i lila toner. Utmanade mig själv då jag faktiskt ...