måndag 15 juni 2020

Tutorial på blommor

Hej på er alla
Hoppas att det är bra med er nu när det snart är midsommar och allt. Idag hade 
jag tänkt att visa er hur jag gör mina blommor

Dessa har jag gjort i akvarellpapper som jag har färgat in


Jag har använt mig av denna blomdie och jag stansade ut ett ex av mittenstorleken och 
fem stycken den minsta, i 200g akvarellpapper. Då blir det två stycken till var  blomma




 Färga in kronbladen enligt bild, glöm ej baksidan, med Disress ink



Spraya lite lätt med vatten på bladen, de ska bara bli lätt fuktiga.


Använd en smal pincett och ta tag i mitten av ett kronblad och vrid försiktigt bladet så att det blir vågigt.

sedan använder jag detta set




för att trycka ut sidorna på kronbladen utan att röra vecket som gjordes innan och inte ända ut till kanten heller. Använd dig av 
cirkulära rörelser.

Tryck tillslut i mitten så att blombladen reser sig upp lite



Med hjälp av en syl eller en grov nål, tryck ett hål i mitten på alla bladen. Sedan klistras de ihop två och två. Tänk på att lägga dem lite omlott och med hålen ovanför varandra. OBS det är lättare att limma ihop blommorna om de har fått torka lite. 



För att göra pistiller: Tag en bit tunn ståltråd c:a 10 cm lång och vik den på mitten. Jag har 5par pistiller till de små blommorna och 7par till den stora. Vik pistillerna på mitten som bilden visar.



Trä sedan in ståltråden med pistillerna genom hålet i blombladen och drag igenom.



Klipp av på baksidan till 1/2 cm och ta lite lim och klistra fast dem genom att vika dem mot blombladen.
Sedan är det bara att sätta dem på ett kort som dekoration.
På kortet har jag även använt 

önskar er alla en mysig midsommar

Kramisar
Christina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moodboard - Annikas tolkning

 Hej på er  Idag är det dags för mig att blogga igen. Denna gång har jag utmanats av min inputers-kollega Lisa att inspireras av denna moodb...