torsdag 11 maj 2023

En kul och enkel present

Idag gästbloggar jag en torsdag ;) Och med en kul grej dessutom  


En kul present eller för eget bruk

Under pandemin valde jag att glas etcha 4st vinglas till familjen till julaftonsdukningen.

Ni minns väl, att man fick inte vara så många...vi var 4 ;) Så gick ju kanon att etch fast namnen. Nyår 2022 blev det 12 champangeglas. Riktigt uppskattat bland barnen i sällskapet.


Man behöver:

Glas etch ( hittar du här: glass etching 59ml )

En pensel eller en "dutt" svamp (typ kökssvamp eller liknande)

Alfabet dies i separata bokstäver , eller annan dies motiv

Easy connect dubbelhäftande tejp ( hittar du här: EasyConnect )

Kopieringspapper

Ren bensin/t-röd eller annan rengöring, fettlösande


Gör så här:

Skär/klipp till kopieringspappret och fäst den på det dubbelhäftande tejpen

Tejpa fast diesen på rätt avstånd och var speciellt noga om du ska göra fler av samma.

Här har jag använt mb (initialer) på 7st matlådor i glas 



Utsansade och klara , tjepas de fast på glaset (tvätta rent glaset med bensin, t-röd eller liknande innan du etchar) Glöm ej behålla inner delarna i bokstäverna som b, d,e,g osv


Ta på pastan med pensel eller "dutt" svamp" , tänk på att täcka allt glas med pasta.
Det etch´s bara där pastan är.


Det är nu det kan skilja sig i etchningen. Genom att variera tiden så får man olika resultat.

Matlådorna skulle ej utmärka sig utan endast ge en skymt av initialerna. Så då sat etchnings pastan i 15-20min/låda
På ljusglaset nedan med & tecknet, satt det 30-40min och likadant på vin & champangeglasen.

Hur tar man bort pastan och tejpen?
Jag tog o sköljde av glaset med ljummet  rinnande vatten och sen pillade jag bort all tejp och papper.
Sen var det bara att diska glaset, för hand eller i maskin.

Försvinner etchningen?
Nä, det är ingraverat i glaset, det har etchat sig fast som man brukar säga. Permanent alltså.








En perfekt present till en student ;) 


Kul att du tittade in, önskar dig en fin torsdag och kommande helg.

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moodboard - Annikas tolkning

 Hej på er  Idag är det dags för mig att blogga igen. Denna gång har jag utmanats av min inputers-kollega Lisa att inspireras av denna moodb...