tisdag 16 maj 2023

Skapa en Journal -Del 1

 

Hej och Välkomna!!

Tisdag och Lena som skriver.. 

Idag tänkte jag att jag skulle visa lite hur man kan börja med att göra sin egen Pärm/journal/bok, kalla det vad du själv känner för! Och jag kommer dela upp det i flera delar, idag börjar vi med grundboken. 

Vad ska man göra för bok, och då kalla den eller ha för tema? Helt valfritt såklart men här kommer några tips!

Bullet Journal

Journal Planner

Junk Journal

Dagbok

Mitt Liv

Må-Bra 

Peppa mig själv

Tips, trix och ideér

Recept

Årskalender

Hälsa-kost

m.m 

Man kan köpa en färdig pärm, en variant finns här hos Pysseltagen, eller kan man göra sin egen. Jag kommer visa lite tips på hur jag och Petra Maria gjort och vad vi har använt när vi gjort våra. 

Vi har köpt papperspärmar som går att skära i, dessa kommer från Clas Olsson, bra stadga och bra storlek på "gafflarna" inuti, är de för små kan det snabbt bli trångt i boken när man fyller på med sidor.


Sedan skär man boken till den storlek man önskar. Rita och mät ut först. 
Använd linjal och kniv att skära ut med.
Knivar hittar ni HÄR!

Storlekarna på böckerna vi gjort är;

ca 18x23 cm
17x17 cm



Jag sparade det som blev över av pärmen efter jag skurit ut, perfekt att ha som mall till nästa pärm.




Sedan klär man sidorna och alla skarvar, för att få mer hållbarhet samt att snygga till kanterna som kan bli lite tråkiga och nästan vassa efter man skurit.

Vi har använt vävtejp samt maskeringstejp, köpt på Biltema. Finns i flera färger.

Jag brukar tejpa alla bitar på höjden först, på båda sidor och sist köra de på längden.





Sedan klär man boken, här har Petra Maria använt pappret Barn 2 och Barn 4, inuti och det blir en härlig helhet när man öppnar boken. 




...............

Utsidan, ja bara att välja ett favoritpapper eller något med tema på. 
Alla papper ni ser på bilderna är Pysseltagens egna kollektion!

Denna 17x17 cm bok fick bara en enkel text på framsidan samt papper Patina 25.
Det enkla temat fortsätter inuti boken och sidorna är ganska stilrena. (får visa i ett annat inlägg)




Och min årskalender/planner i måttet 18x23 cm fick lite mer dekoration på framsidan och inuti den är det betydligt mer dekorerat, mycket texter, bilder, klippt och klistrat. Jag har ju visat er flera sidor från den tidigare.




Några andra "utsidor" och temaböcker..




...................


Blir boken full med sidor och kanske svår att stänga kan man för att hålla ihop den sätta ett resårband på pärmens baksida som man sedan drar runt boken. 

Då gör man hål i boken yttre kanter, förstärk med hålförstärkare.

Mät ut ett lagom resårband, trä igenom hålen och på ändarna slår du en knut på bandet på insidan av pärmen..


Utsidan..



Slutresultat med resårbandet..



Lycka till med er egen pärm!! <3
Visa gärna din egen på Skapat med Pysseltagen! :-)

Här! hos Pysseltagen hittar ni saker som är perfekta till en pärm/planner/bok!
Papperna hittar ni HÄR!!


Ha en härlig dag!!
Kram på er!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annorlunda vårblommor till Marie

Hej Idag vill jag visa er ett kort som jag har gjort till min dotter, som snart fyller år. Jag tror inte att hon läser i bloggen, men om hon...