tisdag 28 mars 2023

Kort med embossingfolder

Hej

Så var det tisdag igen och idag är det min, Annikas, tur att inspirera i bloggen. Denna gång visar jag två kort gjorda med en 3d embossinfolder med siffror. Jag älskar siffror och tycker det passar vid många tillfällen. Denna gången har jag gjort två liknande kort, ett studentkort och ett grattiskort.


Jag tänkte ge en liten enkel beskrivning av hur jag gjort.
Först så färgade jag in embossingfoldern med distress oxide lost shadow, sprayade vatten några gånger med en mister, la dit mitt papper och körde det genom min big shot. Detta är basen till båda korten.


När bakgrunden torkat, jag hade inte tålamod att vänta utan torkade lite med min heat tool, så drog jag direkt med dynorna försiktigt över papperet för att färga in de upphöjda delarna. Till studentkortet använde jag distress ink i färgen uncharted mariner. Till grattiskortet använde jag distress ink speckled egg och distress oxide speckled egg och peacock feathers. Det gäller att dra försiktigt och bättre att göra det många gånger för att få önskad effekt. 

Efter att jag var nöjd med siffrornas färg så skvätte jag med de färger jag använt på kortet (utspätt med vatten) samt vit eller bronsfärgad akrylfärg (även den utspädd med vatten).

För att få en fotomatta i matchande färg så färgade jag in kanten på papperet med en av dynorna jag använt på respektive kort, ett smart sätt att slippa leta matchande cardstock. 

Grattiskortet fick en bit vellum som jag skrynklat för att få lite mer textur samt en grattistext som jag stansat ut i mirror card. En svart överst och under en i silver för att få lite höjd.


På studentkortet blev en Studenten text även den utstansad i mirror card, men denna gång silver överst och svart under. 

Jag har använt:

Embossingfolder

Heat tool 

Grattisdie

Studentdie

Daubers (använt för att färga in kanten till fotomattorna)

Distress ink uncharted mariner

Distress ink speckled egg

Distress oxide lost shadow

Distress oxide peacock feathers

Distress oxide speckled egg

Vellum

Mirror card

Akrylfärg brons

Må gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Winnie the Pooh

 Hejsan! För er som kanske känt mig en längre tid så vet ni att jag har en förkärlek till just den där lilla björnen. Min mailadress har for...