tisdag 30 maj 2023

Skapa en Journal -Del 2

 Tjingeling på er!

Då var det dags för del 2 i min serie "gör din egen journal/pärm/bok"..

I första delen visade jag ju hur man kunde göra grundpärmen.

Det inlägget hittar ni HÄR!

Nu kommer vi till själva sidorna i boken, här kan du välja att ha samma storlek, eller olika. På bilderna nedan visar jag några olika storlekar och utseenden på albumsidor som finns att klippa ut på Pysseltagens Journalingpapper. 

På de stora sidorna på bilden nedan är det fram och baksidor.


Och här är de olika storlekarna lite mer tydligt..


...och ovanpå varandra 👇

Att ha lite olika storlekar blir en härlig effekt i boken, se lite inspiration på de två bilderna lite längre ner som är från ett album Petra Maria gjort.




Dessa papper 👇 är några med färdiga albumsidor att klippa ut..
Alla pysseltagens papper hittar ni HÄR!!



Och givetvis kan man använda vanliga mönsterpapper och klippa ut i valfri storlek och ha som albumsida..

Papper Fikatider 10 👇



Bild från pappret Barn 1👇



Innan de hamnar i pärmen rundar jag hörnen men hörnstans, målar kanterna oftast med svart eller mörkbrun penna, jag använder oftast Spectrum Noir Illustrator True Black samt förstärker hålen.
Dies som de jag visar på bilden är från Elisabeth Craft. Hålförstärkare finns t ex i detta kit..



Har man köpt ett färdigt album/pärm kan den ha 6 gafflar istället för mina 4, för att göra hålen kan man som på bilden rita och använda någon slags håltagare eller så finns en hålslagare för 6 hål HÄR!



Och så här blir det med hålförstärkare..👇



...ett snyggt tips om hålförstärkare är att använda mönstrat papper och inte bara enfärgat.





Hoppas ni fått lite tips som ni kan ha nytta av!

Håll utkik efter del 3 framöver!

Tack för titten!!  Ha en fin dag!
Kram!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annorlunda vårblommor till Marie

Hej Idag vill jag visa er ett kort som jag har gjort till min dotter, som snart fyller år. Jag tror inte att hon läser i bloggen, men om hon...