tisdag 13 juni 2023

Skapa en Journal -Del 3

 

Hej på er!!

Då var det dags för del 3 i min lilla serie om hur man kan göra sin egen journal. Och idag handlar det om den jag tycker, roligaste delen.. att dekorera och att sidorna får liv..

Jag använder ju journalingpapperna från Pysseltagen, fulla med tags, texter, figurer och annat.. det jag gjort först inna jag börjar dekorera är att klippa, klippa, klippa..jag har ägnat massor med kvällar framför tv,n att att bara klippa ut alla rutor.. hela pappret på en gång! Så mycket lättare när man väl ska dekorera, bara att plocka det man vill ha!


Sedan sorterar jag allt i zip-påsar, en påse för varje papper..


och märker upp med papprets namn..



Jag har också sparat ett papper av varje utav dem som passar till journaling oklippt, dessa tittar jag på när jag letar efter en specifik text eller bara för inspiration och för att se vad som finns..


En favorit är att tömma påsar med färdigklippta texter och rutor och ha framför sig när man gör sidorna, man plockar med dem och matchar in, som att pussla.. mycket lättare än att leta i påsen.. och oftast får man fler ideér när man har allt framför sig..






-----------------------------


Här kommer ett gäng härliga inspirationssidor med alla möjliga teman som Petra Maria gjort i sina böcker.. 














Här har Petra Maria sytt fast papperssidor på tygbitar och byggt ett album av det.. så läckert!!





-------------

...otroligt maffigt när man fyllt en pärm med alla dessa sidor..


..och några tips på hur pärmarna kan se ut på utsidan..








Fler tips...

* Till rubriker använd färgpennor till rubriker och inte bara svarta
*använd alfabetsdies
*skriv själv
*använd dymo för texter

*gör små fickor på albumsidorna med tags i..
*färglägg sånt som är svartvitt
*använd foton
*använd tidningsurklipp (som bakgrund eller kanske ett recept eller annat tips)
*dekorera med stämplar, stickers, washitejp och dies..

Hoppas ni nu fått ordentligt med tips och inspiration för att sätta igång med en egen planner.. när man väl är igång är det så himla kul och man vill inte sluta..(så känner jag iaf) ;.)
Och kom ihåg, det finns inga rätt och fel..gör vad som ploppar upp i ditt huvud..

Länkar; 
Pennor för att färglägga, skriva rubriker osv Spectrum Noir Illustrator


Lycka till och ha så kul!!
Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annorlunda vårblommor till Marie

Hej Idag vill jag visa er ett kort som jag har gjort till min dotter, som snart fyller år. Jag tror inte att hon läser i bloggen, men om hon...