tisdag 15 augusti 2023

Alcoinks på gelliplate

Hej på er!

Idag är det min tur att inspirera igen. Hittade ett så inspirerande klipp på hur man använder alcoinks på sin gelliplate och var tvungen att testa. Malin på Pysseltagen var snabb att leverera det jag saknade för att kunna testa. Först kommer en liten enkel bildserie med förklarande text och sedan kommer några färdiga alster.


På bilden ser ni det man behöver, men listar det här nedan också:
Alcogel (sådan man använder till händerna, tänker att de flesta har en flaska eller två efter covid)
Alcoinks i mitt fall från Ranger
Vanlig cardstock
Fler länkar till specifika produkter längre ner i texten

Nu tänkte jag försöka föklara några av stegen med hjälp av bilder och kompletterande text.


Börja med att droppa på alcogel på din gelliplate, jag använder en som är ca 5x7 tum på bilden. Men de färdiga korten jag visar sen är gjorda på en kvadratisk gelliplate. 
Använd brayer för att få ett lager över hela gelliplaten. 
Man vill inte att färgen ska hinna torka, så droppa sedan på din alcoink och fördela ut lite med hjälp av brayern. 


Innan färgen torkar lägger du över din stencil. Tryck till lite så att den "fastnar" i färgen.
Lägg på ett cardstock och låt det suga åt sig färgen i de öppna områdena på stencilen.


Det var lite teknik att få till det bra, lagom tryck och dra med handen över pappret utan att det flyttar på stencilen. Här ser ni mitt allra första försök. 


Ta bort stencilen, spraya lite med isopropanol. 
Sedan är det viktigt att allt får torka. Ha tålamod eller använd en alcohol ink blower.


När allt torkat droppar du på en sträng med alcohol lift ink refill längs botten, eventuellt även längst upp. 
Använd brayern för att få ett tunnt lager över hela, men dra inte för många tag för då försvinner mönstret efter stencilen. Övning ger färdighet.


Lägg på ett cardstock och stryk handen över papperet. Dra försiktigt loss papperet och beundra ditt tryck. På detta första tryck ser ni att jag fick till ett halvbra tryck. Men de är roliga att använda dem med. 

Jag vill varna, detta är beroendeframkallande. Det går inte att göra bara en omgång när man sätter igång. Jag gjorde en hel hög när jag höll på och varje gång får man ju två tryck, ett när man lyfter färgen genom stencilen och sedan det färdiga trycket.

Korten jag visar idag är gjorda med denna fjärilstencil. Just dessa tryck blev inte helt lyckade, men passade väldigt bra till denna fina och detaljerade stämpeln.









Sedan vill jag avsluta med att dela med mig av ett tips. Till den här typen av kort är det ibland svårt att välja passande orddie, stansa då ut ett gäng olika så du har att prova dig fram. Dessa hade jag stansat ut idag och de jag inte använde lägger jag i en liten låda att använda när jag kommande kort.


Grattisdies från Gummiapan
Kramdies från Gummiapan

Om ni kikar in i FB-gruppen Skapat med Pysseltagen så kommer jag att lägga in länken till youtubeklippet jag inspirerade av samt en liten film på de olika bakgrunder jag skapade. Dessa kommer säkerligen att bli alster så småningom och då lovar jag att visa upp dem med. Jag har redan en halvfärdig serie med ATC.

Må gott och ta er tid för pyssel!
Visa gärna upp vad ni skapar och fråga om det är något som är oklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moodboard - Annikas tolkning

 Hej på er  Idag är det dags för mig att blogga igen. Denna gång har jag utmanats av min inputers-kollega Lisa att inspireras av denna moodb...