tisdag 26 september 2023

Kort med en kram och löv i centrum

 Hej på er

I helgen har jag haft pysselkompisar på besök och vi försökte utmana varandra på lite olika sätt. En av utmaningarna var att kombinera gelliplate med löv från naturen. Här är en första bild på hur alla blev. Häng med så ska jag beskriva hur jag gjorde, tyvärr inga förklarande bilder denna gång då jag inte tänkte på att de kunde visas här i bloggen förrän jag var halvvägs. Vilka produkter jag använt och länkar till dem hittar ni längst ner i inlägget.


För att kunna göra dessa krävs en liten promenad för att samla passande löv. Vi fick en härlig morgonpromenad. Först så gjorde jag några enkla bakgrunder med stenciler (listar vilka nedan) och distress oxide pads i färgerna squeezed lemonade, mowed lawn, spicy marmalade och lumberjack plaid. 

Sedan så valde jag att använda min stora gelliplate, 8x10 tum, och brayade ut svart akrylfärg. La dit lövet och brayade över så att det blev färg överallt. Lite trixigt att få "lagom" mycket som ni kan se på mina tryck. Placerade lövet direkt på bakgrunden, på med ett kopieringspapper och försiktigt dra med handen över för att få trycket av lövet. Även trycket spelar in på resultatet som ni kan se. 


Stansade ut en textdie många gånger och limmade ihop 2-3 lager för att få lite dimension och lite extra struktur. 



Jag tyckte att lövavtrycken som blev på kopieringspappren blev väldigt fina så klippte ut några av dem att använda. Likaså blev papperet jag stansat ut alla texterna ut snyggt och blev en enkel och passande bakgrund. Kombinerade det med att stansa ut ytterligare ett lager kram till i röd mirrorcard och monterade på korten som pricken över i. Kul att ta tillvara på "skräpet" och göra två kort till.



 Vilket av alla kort blev er favorit?
Har ni några frågor om hur jag gjorde så hör av er.

Hoppas att ni blev inspirerade och tar er lite välbehövlig pysseltid.
Detta har jag använt:
Distress oxide pads (squeezed lemonade, mowed lawn, spiced marmalade och lumberjack plaid)
Svart akrylfärg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moodboard - Annikas tolkning

 Hej på er  Idag är det dags för mig att blogga igen. Denna gång har jag utmanats av min inputers-kollega Lisa att inspireras av denna moodb...