torsdag 21 september 2023

Mina favoriter...

 ...är Distress Oxider. Jag vet inte vad det är, men ända sedan jag köpte min första Distress Oxide har jag gillat dem. Det här att man kan färga in med dem, torka och sedan färga in igen för att få ett lager-på-lager mönster....En matt färg som blir lite hursom, den överraskar liksom.

Idag visar jag ett enkelt sätt att göra en bakgrund på akvarellpapper där jag använder mig av tre olika Distress Oxider som jag trycker mot plast, sprayar på med vatten och trycker ett akvarellpapper emot.

Jag trycker dynorna mot ett laminerat papper:
Sprayar med vatten:
Trycker pappret emot, låter ligga några sekunder. Tittar på pappret och gör nya färgavtryck där jag tycker passar:


Efter några tryck så torkar jag med en embossingfön för att sedan upprepa avtrycken i färgen:


Här upplevde jag att det blev lite för mycket färg så då sprayade jag med lite vatten direkt på pappret för att fördela färgen bättre på pappret:
Torkar igen med embossingfönen och när allt är torrt färgar jag in kanterna med infärgningsborsten:


NU är det dags att välja motiv och en text att stämpla på. 
Och har du som jag kämpat med att göra en fin bakgrund så vill man ju inte att den ska bli förstörd av en sned stämpel. Då har jag ett TIPS!

Jag använder mig en som liknar denna.
Placera din stämpel mitt på plattan. Inka in den. Jag valde svart.
På andra sidan har jag ett laminerat plastark. Overheadplast går också bra.
Placera plasten i hörnet och fixera med magneterna.
Stämpla din stämpel på plasten. 
Nu ser du precis var stämpeln stämplar.
Låt plasten vara kvar fixerad vid hörnet så du vet var stämpeln hamnar. Placera det papper du önskar stämpla på under plasten. Fixera så du ser var texten hamnar:
När du är nöjd fixerar du nu istället pappret med magneterna och tar bort plasten:
Ta ny färg på stämpeln och tryck till. Om inte stämpeln stämplat ordentligt gör du ett nytt tryck. Det kommer att stämpla på exakt samma plats.

Så här blev några av korten när jag hade lekt en stund.





Jag har använt:
Kortbaser ÄLSKAR dem!
Akvarellpapper
LiknandeSprayflaska
Liknande stämplar finns här och här

Hoppas att Du har en fin dag och att du hinner med en stund vid pysselbordet.
Många kramar från Petra



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moodboard - Annikas tolkning

 Hej på er  Idag är det dags för mig att blogga igen. Denna gång har jag utmanats av min inputers-kollega Lisa att inspireras av denna moodb...