tisdag 24 oktober 2023

Julkort med en annorlunda kortvikning

 Hej

Så var det då tisdag igen och det är dags för mig att blogga. Här är det sjukstuga, hostar som bara den så det blir inte mycket pysslat just nu. Jag har tänkt att visa er ett julkort jag gjort med en för mig ny kortvikning. 


Jag började med att se över vilka sidor jag ville dekorera och räkna ut hur många papper i varje storlek jag behövde. Jag valde tre av mina favoritpapper från Pysseltagens egna kollektion jultider. Helt underbara papper att arbeta med och de är tjocka och fina. 

Till kortet behövs:

En större kortbas: 10x5,5 inch. Denna bigas med långa sidan upp på 1 1/2 och 5 3/4.

En mindre kortbas:7x2 3/4 inch. Denna bigas på 3 1/2 (eller bara viks på mitten).

Svarta fotomattor: 4x5 3/8, 1 3/8x5 3/8 och 2 5/8x3 3/8.

Mönstrat papper eller vitt att kunna stämpla eller skriva på: 3 7/8x5 1/4, 1 1/4x5 1/4 och 2 1/2x3 1/4


Här ser ni hur sidorna ser ut allt eftersom jag öppnar upp kortet. 
Den lilla kortbasen går alltså in emellan sidorna.




Ett tips när den mindre kortbasen ska fästas på den smala flärpen är att lägga den runt första sidan för att säkerställa att kortet lätt går att vika ihop. Limma på kanten mot vikningen och även lite på kanten på flärpen för att lätt kunna limma fast utan att få lim överallt. 

Snöret har jag bara fäst på framsidan av den lilla kortbasen, hänger löst på resten då jag valde att inte dekorera baksidan. Så jag satte lite dubbelhäftande tejp som en remsa, la dit snöret och sedan satte jag 3D kuddar precis bredvid snöret för att det inte ska kunna glida och på fotomattan satte jag bara 3D kuddar på kanterna för att det ju redan fanns bredvid snöret.

Sedan dekorerar man så mycket eller lite man vill. Jag har funderingar på om det ska dekoreras med några foton och ges bort i julklapp till någon som önskar sig pengar.


Detta har jag använt:

Pysseltagens egna papper från serien Jultider.  Jag har använt nummer 10,18 och 19.

3D kuddar, finns olika i kategorin för lim och tejpprodukter. 

God Jul die 

Ren die

Snöflingedie från Gummiapan (verkar vara slut i lager)

Mirror card

Snöre

Vit slät cs

Svart slät cs

Önskar er en härlig dag med förhoppningsvis lite pysseltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moodboard - Annikas tolkning

 Hej på er  Idag är det dags för mig att blogga igen. Denna gång har jag utmanats av min inputers-kollega Lisa att inspireras av denna moodb...