tisdag 3 oktober 2023

Ny designer hos Pysseltagen!

 Hejsan!

Jag har fått äran att inspirera er alla här hos Pysseltagen. Så himla skoj att visa hur jag pysslar och kanske väcka intresse för lite mixed media. Jag tänkte presentera mig lite snabbt. 

Jag heter Lisa och bor i Sollefteå, Västernorrland. Gift och har två vuxna barn. Jag har hunnit fylla 50 år och pysslat sedan 2001. Det börjar bli några år nu som jag har samlat material, skapat och utvecklats. Det finns väl inte något roligare än att sätta sig vid sitt skrivbord och leka fram ett alster. 

Kladda med färg och se vad som växer fram. Blir det fult så är det ju bara att måla över och börja om. 



Som första alster gjorde jag en layout med mig själv på. Tänkte att ni kan få se en färsk bild på mig från denna helg när jag vandrade en led i regn och ruskväder. Roligt är det att få vara ute i naturen och känna alla dofter. Fina bilder blir det med! Fast jag skall erkänna att jag bara har keps när jag är ute så här. 

Layouten är gjord med Pysseltagens egna papper som heter Patina7 som bakgrundspapper. Dubbelsidigt och är redan rustikt och lite chabby från start. Jag har använt en stencil av Ciao Bella ovanpå det för att få lite struktur och höjd med hjälp av Heavy gesso. Stencilen är stor, vacker och verkligen prisvärd! Den kommer användas många gånger. 

Den veckade pappen under fotografiet gjorde jag med hjälp av brunfärgad cardstock i stil med denna. Pappen fick lite Pentart wax på sig. Den finns i en mängd vackra färger och jag använde copper och blå. Det är bara att ta finger eller pensel och dra på här och där. Jag drog lite överallt för att få lite skimmer och liv i det hela. 



Sedan stansade jag ut en massa grenar och löv av By Lenes die. Jag älskar grenar och löv! Den är absolut inte bara för jul, utan du kan ju variera den till alla olika stilar du vill beroende på färg. Men nu är den ju klockren då vi har både höst, Halloween och jul framför oss. 

Texten är med bokstäver som jag hittade hemma, men det finns ett prisvärt alfabet som jag nog ska lägga vantarna på vid tillfälle. Bara att sätta sig en dag och stansa ut en massa plattor så har man framöver. Väljer du vit cardstock är det bara att färga in bokstäverna med tex distressdynor till matchande färg som man kanske målar stämpelmotivet i? 





Jag har färgat in grenar och stammarna i Distress ink. En del av dom fick dessutom lite wax på sig. Kan aldrig bli för mycket vax. Det är så otroligt fint! Det blev distressfärg kvar på bordet när jag hade gnuggat in färg på grenarna så jag sprayade lite vatten på det och lyfte färgen med bakgrundspappret. Inget ska ju förfaras. 

Några olika dots lite här och där, och lite svart akrylfärg som jag blandade ut med några droppar vatten och stänkte över layouten, fick bli pricken över i. Jag använder ofta dots/halvpärlor/bling eller annat på mina alster. Det lär synas framöver skulle jag tro. 

Hoppas jag har inspirerat dig lite.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moodboard - Petras tolkning

Hejsan alla fina pysslare! Idag är det min tur att visa vad jag har pysslat med med den fina moodboarden som inspiration. Jag fastnade för d...