tisdag 28 november 2023

December Daily

 Hej!

Snart december och jag har börjat lite smått med julförberedelserna. En sak i taget så blir det väl klart så småningom. Jag är inte så sugen på att stressa med det, så jag delar upp det vart eftersom. Julen handlar väl om frid va? 




Jag har flera år funderat på att göra ett December Daily, ett album med en sida för varje dag i december fram till jul. Så jag har knåpat ihop ett och jag har en start i alla fall. 

Jag började med en bas, en färdig album- stomme. Så lätt när man inte måste uppfinna jordklotet på nytt så att säga. Den har ringpärmsfunktionen samt hårda pärmar.


Sedan tog jag lite vinröd klot och mätte in. Jag hade ju kunnat slösa lite mera på den, men man har måtten på hela pärmen så det är bara att klippa till. Limma fast med bokbindarlim. Sitter som berget och är nog det lim jag har börjat använda till nästan all hobby numera. Klippte lite i klotet så det skulle bli lätt att vika ner. 


Så var det dags för det roligaste. Utsidan. Tog ett pysseltagens egna papper som jag har i olika färgställningar och skar till framsidor som fästes med bokbindarlim. Inkade in kanterna med lite mörkare distressdyna med.

Hade jag gjort om albumet nu hade jag tagit det bruna papperet som jag länkar till nedan. Skulle bli bra mycket snyggare faktiskt. Det och brun klot. 




Sedan var det dag att ta fram lite kladd. Jag hade köpt cracking paste och primer till den. 
OJ så lätt!! På med grundfärgen i ett tunt lager med pensel, och sedan stryk på pastan med palettkniv när primern torkat.

Jag använde en palettkniv och strök ut det och gjorde lite mönster i det hela bara. Ju tjockare lager desto grövre sprickor. Där det är tunt blir det lite smäckrare sprickor. Grundfärgen torkar och blir helt genomskinlig så det går superbra att få grundfärgen under att lysa igenom. 


Här har det precis börjat torka, jag kom ju på att det vore bra med bildbevis. Jag är en väldigt otålig själ så  jag körde med varmluftspistolen. Funkade ypperligt! Bara att torka så sprack det lätt som en plätt. 


Men nog blev det snyggt!! Drog lite mera med distress och wax ovanpå så det inte ska se så där "snällt" ut. Lite skitigt intryck gillar jag. 

De stora bokstäverna är några chipboards jag hittade  i olika lådor här hemma. Färgade in de med med wax och distress i olika lager. Jag har en riktigt urgammal Dymo som fick jobba lite med. Kan hända den återkommer inne i albumet för att knyta ihop stilen lite. Om den håller ihop. Den knakar oroväckande ibland tycker jag. 

Så då ska vi se om jag får till några albumsidor inne i mitt December Daily med! 

Har du gjort något sådant album någon gång?

Materiallista

CraftEmotions - Ringbound Planner

Pysseltagen Bokbindarlim

Klot - Hennaröd

Mönstrat papper i serien jultider, annan färg

Cracking primer

Cracking paste

Pentart Wax

Penslar

Palettkniv









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moodboard - Annikas tolkning

 Hej på er  Idag är det dags för mig att blogga igen. Denna gång har jag utmanats av min inputers-kollega Lisa att inspireras av denna moodb...