tisdag 7 november 2023

En kram i form av ett kort och mitt första försök med alcohol lift-ink dynan

Hej och välkommen till min bloggdag

Idag tänkte jag visa er mitt första försök med att använda alcohol lift-ink dynan. Det resulterade i dessa två kort. Häng med för att få veta hur jag gjorde.



Jag valde ut en av alla coola bakgrunder jag skapat med alcohol inks. Du behöver förutom den bakgrunden ett vitt vanligt slätt cs i samma storlek. Du får nämligen två kort när du använder den här tekniken.


Först sätter du dit stämpeln i ditt stämpelverktyg, jag använde min stamping buddy pro. Inkar in stämpeln med alcohol lift-ink dynan och stämplar på den färgade bakgrunden. 


Lägger dit ett vitt cs och stämplar direkt.



Jag tyckte att trycket blev lite otydligt så jag upprepade det en gång till. Smidigt när stämpeln sitter kvar i stämpelverktyget då du lätt kan stämpla på samma plats igen.

Sedan är det dags att ta sig an den inkade bakgrunden. Först så tryckte jag ett hushållspapper för att torka upp färgen som alcohol lift-ink dynan lyft upp. Torka med olika sidor på papperet så att du undviker att överföra färg tillbaka. 


Avslutningsvis så gnodde jag lite försiktigt med olika sidor av hushållspapperet för att få bort den sista färgen. Ser i efterhand att jag skulle nog upprepat en gång till när jag torkat av all färg för att få ett ännu krispigare och tydligare stämpeltryck. Men det blev ett bra första försök ändå tycker jag.


Jag skar till bitarna så att jag fick en lika stor ram runt motiven, adderade en svart fotomatta och monterade dem på kortstomme av kvistpapper. Stansade ut min favorit kram-die i flera omgångar och monterade 3 lager på varandra för att få lite höjd. 

Så här blev korten i all sin enkelhet. 


Närbilder på motiven.



En väldigt rolig teknik som jag kommer experimentera med fler gånger.

Detta har jag använt:
Alcohol inks - jag använde rangers

Önskar er härliga stunder i er pysselhörna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moodboard - Annikas tolkning

 Hej på er  Idag är det dags för mig att blogga igen. Denna gång har jag utmanats av min inputers-kollega Lisa att inspireras av denna moodb...