fredag 29 december 2023

Nyårsdukning med en Ferrero/Lindt ask

 God fortsättning, gott slut och gott nytt år

Det är galet länge sedan jag bloggade, så jag tänkte passa på att göra detta en av de sista dagarna på 2023.

Ska ni ha folk hemma i nyår? Ska du sitta själv? Ska ni bort?

Oavsett så är här de perfekta små askarna att ha på bordet eller tallriken till middagen.


Både mini mjölkkartongen och den med 4st askar utgår från samma mått och bigningar. 
(jag ser nu när jag lagt upp bilden att det är fel bild på den med 4, egentligen ska det stå 2023 på ena sidan och 2024 på den andra sidan. Men nu blev det bilder på prototypen istället )

Till mini mjölkkartongen
Cardstock/Mirror card/mönsterpapper   6"x 3" 
Biga på (6" sidan upp) 1 3/8, 2 3/4, 4 1/8 och 5 1/2
vänd och biga på (3" sidan upp) 1"

Klipp sedan enligt bild nedan


Nu ska du ha det som nedan. 


Sätt lim eller röd tejp på flarpen till höger och tryck till så du får det som kommande bild. Glöm inte trycka till ordentligt på sidan och senare i botten.


Sen limmar/tejpar du ihop botten som en ask


När du lagt i kulan så kan du enkelt trycka ihop ovandelen i sidorna, så formas det till ett mjölkpaket. Du kan göra som jag o göra hål för att trå igenom ett band som förslutning, eller så använder du en tex häftapparat som stängning. 


Dukningen är nu påbörjad. 
(Hyacint löken är doppad i stearin så den har varit med sen 22 december)
Spegel ikea
Gran från en gammal plastgran, som klippte av grenarna på 
En ljusslinga med batteri och tunn tråd.



Då fortsätter vi med denna super trevliga ask för 4st chokladkulor. 
Föreställ dig att det står 2023 och 2024 på lådorna istället för 1234


Du behöver:
4st Cardstock/Mirror card/mönsterpapper   6"x 2 3/8" 
(finast om det inte är likadana papper på alla askarna)
Biga på (6" sidan upp) 1 3/8, 2 3/4, 4 1/8 och 5 1/2
vänd och biga på (2 3/8" sidan upp) 1"

2st cardstock/Mirror card/mönsterpapper 1 1/2" x 12"
Dessa ska bigas på 2 7/8, 5 3/4, 8 5/8 och 11 1/2
Jag satte dessa ovanpå varandra med dubbelhäftande tejp. Detta är för att det ska ge mer stadga, både när man "rullar" ut den och sen har den som en "låda"

4st mirror card/mönsterpapper på utsidan (om det önskas) 1 1/4 x 2 3/4
samt en liten bit som är ca 1 1/4 x 1 1/4 att fästa på den lilla delen inkl överlapp

Ett band eller magneter för att hålla den stängd.

Mina siffror kommer från Crealies Alfies CLJP612, men du kan ju använda vad du vill.
Tyvärr är mina en äldre modell, så lyckades bara få hem alfabetet nu, du hittar det HÄR

Klipp sedan enligt bild överst för mini mjölkförpackningen.
Och även limma/tejpa sidan och botten. De görs på samma sätt.


Nu placerar du ut askarna på 1 1/2x12" remsorna (som du tejpat ihop ovan på varandra), precis intill en biglinje som du har i askens höger sida. 
Jag satte 2st remsor med röd tejp, där jag sen skulle fästa asken.
Jag gjorde så att jag veck upp kanten så jag hade en 90 graders vinkel och sen satte jag dit asken, kloss intill. Perfekt där jag satt tejpen. Hoppas du förstår hur jag menar.


Nu kan du vika ihop den, och se så allt är ok. Tejpa fast ev mirror card/mönsterpapper på utsidan. Blir snyggare och ger en extra stabilitet. Sen drog jag ett tunt vitt snöre några varv runt lådan för att hålla ihop det. Jag tycker att det blev superfint. Oh ja, ännu finare till nyårsafton med de rätta årtalen på.



Önskar er alla en fin helg och nyår och jag hoppas att du hinner göra någon trevlig liten ask att ha på bordet. Hoppas vi ses 2024

Kram Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moodboard- Christinas tolkning

 Hej igen. Nu är det åter jag, Christina, som ska få lov att visa något, och idag är det min tolkning av Lisas moodboard som jag vill visa. ...