tisdag 13 februari 2024

Årets färg på ATC

Halloj
Det är redan min dag att inspirera. Fick för ett tag sedan se att årets färg var peach fuzz. Blev lite sugen på att testa och se om jag kunde få till något sådant med mina distress oxide dynor, så roligt att ge sig på en för mig annorlunda färgskala. 

Det fick bli en serie med 4 ATC. Färgerna jag använde var en blandning av saltwater taffy och dried marigold. Tekniken jag använde var ink splotching.


Ink splotching är att du drar med dynorna på ett underlag, sprayar på lite vatten och sedan doppar du pappret i. Ju lättare tryck desto mindre droppar. Torka med fön emellan för att få fläckarna lite lager på lager. 

På bakgrunderna stämplade jag med versafine morning mist (en grå nyans) för ett lite svagare tryck. Stämpelsetet jag använt ser du på bild lite längre ner.


På kanterna drog jag med en distress embossing ink och använde ett kopparpulver. Eftersom inte bakgrunden torkat helt så fastnade en del pulver även på stämpeltrycket vilket jag gillade. Använde en liten pensel för att borsta bort där jag inte ville ha det och sedan värmde jag med min heat tool. Blev väldigt snyggt tycker jag, men svårt att fånga på bild ordentligt. 


Som dekoration valde jag min favoritfågel från setet med dies från Sizzix. Stansade ut dem från ett svart cs som jag använt en hjärtstencil på och speckled egg och peacock feathers distress oxide vilket blir snyggt även på svart. Stämplade sedan med samma stämpelset som bakgrunderna och embossade med koppar. Fåglarna monterade jag ihop i flera lager för lite 3d-effekt.


Stämplade en enkel text från hÄnglar&Wings och drog med en svart tunn penna som en ram på pappret och sedan en tjock runt för att få inramning.




Jag tycker att det är så roligt med ATC! Jag har en önskan om att få byta med fler, så säg till om ni är intresserade av att byta med mig. Finns inte dessa kvar har jag fler och gör gärna fler.

Må gott! 

Detta har jag använt:

Distress oxide pad (saltwater taffy och dried marigold)
Stämpelset till bakgrunderna och fåglarna
Versafine clair (morning mist och nocturne)
Versamark (funkar likadant som distress embossing ink)
Stämpelset med texten med kärlek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stencil och stämplar

 Hejsan! Idag visar jag er två kort för jag använt stämplar, stenciler och dies från bland annat Gummiapan.  Jag börjar med att stämpla bakg...