torsdag 8 februari 2024

Gelliplate!

 Hej på er alla fina pysslare!

Hoppas att allt är bra med dig och att ni har pyssellust!? 
Jag satt vid mitt pysselbord häromdagen och funderade på vad jag skulle hitta på den här gången i mitt inlägg här....jag såg min nyinköpta Gelliplate och tänkte att NU ska jag leka lite.

Så här blev de. Jag tänker att när jag väl vet vem som ska få dem tillkommer mer text.




Jag är helt ny på det här och har tagit inspiration från "överallt och ingenstans".

Mitt första försök var med några gröna blad och det blev inte alls som jag hade tänkt mig.
Men det blev bra ändå!

Jag tog först några ljusa gröna akrylfärger ( med facit i hand hade det nog varit bättre med mörkare färger)


Lade på gröna blad med den ådriga sidan nedåt.
 (...Hmm... Kanhända jag gjorde åt andra hållet först....hm...)


Tryckte ett vanligt vikt A4papper för att få bort färgen runtom bladen

Tog bort pappret och bladen och rollade på vit färg:

Satte över ett vitt cardstock och tryckte, det fångade upp färgen sådär bra, men jag tror att jag tryckte lite för dåligt....
Såhär blev det och jag använde det sedan som bakgrund på ett kort. Jag stansade ut blommor i mirror card. Blommorn är från Sizzix:

Jag tog en remsa från det andra gelliplatetrycket och satte bakom.


Mitt nästa försök blev det lite mer färg på. Tog en mörkare grön också.

Rollade ut och satte dit två utstansade blommor. Dessa var utstansade i akvarellpapper:
Tryckte ett cardstock emot och då blev det mer färg! Här sparar jag även blommorna.
Färgar in kanterna på både bakgrund och blommor med lite oxide. 
Det vita som blev på bakgrunden blev som en liten skugga bakom blomman. Jag tar lim på blomman och lägger en akrylkloss på så det ska torka plant:
Använde en remsa från det förra gelliplate-trycktet och gjorde en banderoll:

Detta har jag använt:
Cardstock

Hoppas att ni vågar testa gelliplate! Jag inser att det är liiiiite beroendeframkallande och jag kommer nog hitta många roliga tekniker att använda på den.
Önskar er en magisk dag!
Kram Petra





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stencil och stämplar

 Hejsan! Idag visar jag er två kort för jag använt stämplar, stenciler och dies från bland annat Gummiapan.  Jag börjar med att stämpla bakg...