tisdag 27 februari 2024

Presentaskar till påsk

Hej på er alla!

Nu närmar sig påsken med stormsteg. Tänkte visa några enkla askar att ge bort lite påskgodis eller liknande i. Jag använde Pysseltagens härliga påskpapper ur serien årstider.

Askarna kallas ofta för sour cream container om du söker på ex youtube, pinterest eller Google. Man bestämmer själv storleken på sina askar, men jag tycker de är söta när de är relativt små. 

Så här ser asken ut från olika håll. I inlägget följer en beskrivning och sedan en bild på fler av askarna jag gjort. 



Beskrivning: 

Börja med att skära till ditt papper, jag valde 12,5x9,5 cm.


Jag använder en stark dubbelhäftande tejp för att montera ihop mina askar. Jag har valt att ha en sida öppen för att inte behöva förstöra asken när den öppnas. Sätt dubbelhäftande tejp först längs ena kortsidan. Sedan går du det längs ena långsidan om de ska gå att öppna när de fyllts eller längs med båda om du vill klistra igen helt. 


Dra bort tejpen längs kortsidan och fäst ihop pappret så att det ser ut som en toarulle.


Tryck till rullen i ena änden och låt gärna skarven komma lite till höger eller vänster och inte i mitten. Lär av mitt misstag då det är svårare att få det snyggt i andra änden om skarven är i mitten. Dra bort tejpen och tryck till ordentligt så det sitter bra. Dra gärna några gånger med din bonefolder.


Sedan trycker du ihop rullen på andra sidan men åt andra hållet. Kolla bilden så förstår du lättare.

Om du valt att klistra ihop förpackningen så fyller du den nu, drar bort den dubbelhäftande tejpen och trycker till ordentligt så asken håller ihop.

Jag valde att göra ett litet hål och sedan trä i en brad så det går att öppna och stänga igen. Kul att variera beroende på tillfälle och mottagare. På det här sättet kan du göra askarna färdiga och sedan fylla dem vid ett senare tillfälle.


Här ser ni det lilla hålet. Jag satte i en brad, men det går ju att variera med att knyta i ett band eller snöre om man vill. Här är mina färdiga askar.


Jag valde enkla dekorationer med färdiga texter från ett av Pysseltagens papper. Fler bilder på askarna.






Jag hoppas att ni blev sugna att testa.

Ha en fin dag!

Detta har jag använt:

Årstider 3

Årstider 4

Årstider 5

Årstider 7

Dubbelhäftande tejp

Bonefolder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stencil och stämplar

 Hejsan! Idag visar jag er två kort för jag använt stämplar, stenciler och dies från bland annat Gummiapan.  Jag börjar med att stämpla bakg...