torsdag 1 februari 2024

Vårblommor till Petra

Hej på er

Det är den första februari idag och fortfarande en vintermånad, men snödropparna har börjat att titta fram så smått med hopp om våren. Snön har försvunnit från Skåne och åar och vattendrag har svämmat över. Men det är inte det som vi ska prata om nu. 

Idag ska jag visa kortet som jag gjorde och gav Petra igår när hon fyllde år. Det fick en liten släng av vårkänsla och Japan inspiration.  



 

Jag tänkte att lite vårblommor skulle passa henne perfekt. Blommorna kommer från en die från Elizabeth Craft och är väl egentligen en juldie.



Jag använde den när jag visade  fuskträbakrund och apelsinskivor här i bloggen i november förra året. Då gjorde jag blommorna som julrosor och såg redan då att samma die skulle vara perfekt som äppel/körsbärsblommor.




Av setet använde jag mig av dessa diesen.  Jag gjorde blommorna i tre storlekar, 3 lite större, 10 mitt i mellan och 10 pyttesmå. Varje blomma är dubbel, förutom de pyttesmå som är enkla. Tre av blomdiesen ligger på en och samma platta och där har jag stansat ut 3av de stora, 13 av mellanstorleken och 10 av de små. Av de pyttesmå hade jag tänkt att det skulle blivit tolv stycken, men jag råkade slarva bort två så det blev bara tio tillslut.



Efter att jag har stansat ut dem, blev de färglagda med Distress Ink. På bilden syns hur jag har färgat in dem på bägge sidorna, lite mörkare på baksidorna och ljusare inne i blomman med lite grönt i mitten. Alla fyra storlekarna färgas in på samma sätt.
Som alltid när jag gör blommor använder jag mig av akvarellpapper. Sedan har jag fuktat dem lite innan jag med präglingsverktyg har format kronbladen så som jag vill ha dem. De får sedan ligga och torka innan jag klistrar samman dem.




Så här ser de ut när de är hopklistrade och med ståndare i mitten. Nu är det bara att montera dem på grenen som jag stansat ut i två exemplar för att få en längre gren.

Jag ville ha en bakgrund som var lite neutral så att blommorna kom fram ordentligt. ScrapAndMe har   finstämda mönsterpapper med olika blommotiv i akvarell. Jag valde snödropparna, men tog baksidan istället. En cirkel fick bli en diskret måne av en bit spillpapper  från MajaDesign. Man ska ju egentligen inte tala så högt om en dams ålder så därför stansade jag ut siffrorna i samma papper som bakgrunden.




Detta har jag använt:
Löv och fjärilar kommer från Gummiapans give away
Alfabet är Tim Holtz 664223

Hoppas nu att Petra hade en helt underbar födelsedag igår med mycket skoj ock skratt.


Kramisar





 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stencil och stämplar

 Hejsan! Idag visar jag er två kort för jag använt stämplar, stenciler och dies från bland annat Gummiapan.  Jag börjar med att stämpla bakg...