torsdag 28 mars 2024

Påskblomster

 Hej på er.

Idag hoppas jag att ni har trimmat kvasten, putsat kopparkitteln och borstat katten för nu far vi iväg mot Blåkulla. I Skåne är det idag strålande fint vårväder och det hoppas jag att ni som bor i övriga landet också har eller får.


Jag har två kort att visa för er idag.





Först ut kommer detta gulliga kort med påskliljor. Tyvärr så tog diesen( Craft&you) till påskliljorna slut, men de kommer in igen efter påsk, och då kan man ju göra vanliga narcisser av dem istället. Sedan finns det ju något som heter pingstliljor också. Nåväl .......   De gröna bladen är från samma die som jag gjorde krokusblad av. Alltså dessa. Bakgrunden är gjord med hjälp av en stencil från Nellie´s.





Så här ser det ut utstansat och färglagt. Jag stansade ut dem i akvarellpapper.





Och så ser de ut när jag har format till dem. Jag fuktar dem lite med hjälp av en sprayflaska med vatten, och formar dem sedan med ett präglingsverktyg och med en pincett.
Sedan är det bara att limma ihop dem två och två och sätta dit pistillerna. Jag har gjort en lite större blomma och två lite mindre.




På nästa kort har jag använt mig av samma stencil till bakgrunden som på det första.
Kram är utstansat i glitterpapper, vilket jag tycker passar fint till den gröna bakgrunden.





Här syns alla delarna till en blomma utstansade, färglagda och formade. De två övre bladen är utstansade med samma die och därför inte spegelvända. Jag använde två olika lila Distress Ink, vilted violet och shaded lilac. Till det mörka partiet i mitten har jag använt mig av Distress Watercolor pencils. Jag har med en skalpell skalat av lite färg från kritan så att det har blivit ett pulver. När man sedan tillsätter vatten så blir det en flytande färg som är lätt att med en pensel måla dit de mörka partierna och strecken. Det svåra med dessa blommor var att montera ihop dem. Jag vet inte om jag gjorde rätt, men jag tog det nedre bladet och satte fast spetsen på det i fördjupningen på det tvådelade bladet. Sedan satte jag dit de två övre bladen under de andra och tillslut fäste jag fast den gröna biten underst. En liten papperskula som jag färgat in i gult satte jag mitt i som pistill.

Detta har jag använt

Ha det så gott så syns vi på Blåkulla vid det högra cykelstället.

Glad Påsk





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annorlunda vårblommor till Marie

Hej Idag vill jag visa er ett kort som jag har gjort till min dotter, som snart fyller år. Jag tror inte att hon läser i bloggen, men om hon...