tisdag 2 april 2024

De vackraste fjädrarna på ett kort!

Hej! 

Nu är påsken slut så nu kan vi lägga undan påskägg, kvasten och kaffekitteln till nästa år! 


Idag bjuder jag på ett grattiskort med stencil, dies och färg! 

Jag grundade en bit papper med gesso, det gör nämligen att färger inte blöder iväg och funkar som ett spärrlager. Jag tog stencilen och la på ett litet lager med heavy gesso. Den är tjockare i textur vilket gör att det torkar i samma tjocklek som du lägger på det. Glöm inte att ju tjockare lager desto längre torktid. 



Kan vara en idé att planera lite framåt och grunda ett gäng kortbaser som tål vatten. Gesso torkar fort när det bara är ett tunt lager. Sedan gör du ett gäng kort med Heavy gesso som kan ligga på tork. 😊 Då finns det att ta av när du hamnar i kortskaparflow! 


Jag hade sedan tidigare de sötaste fjädrar som jag gjorde i ordning tidigare under vintern så de fick bli min center piece på detta kort. De har ett tunt lager av crackle primer först och sedan tjockare lager av crackle paste på, vilket gör de ljuvaste sprickor. Jag stämplade även lite slarvigt på bakgrunden så att jag fick lite mönster där. 

Färgade in bakgrunden med lite olika distressfärger i oxidefärgerna för att få ett mjukt intryck. Den översta fjädern monterade jag med distanskuddar, då lyfter det lite mera. 

Sedan lade jag till mina älskade waxer, det blir ju så fint med lite metallshimmer. 😊


Skulle du vilja ha mera information om mixed media och hur man leker loss med en del saker? Skriv en kommentar så kanske det kan hända något roligt framöver. 😊

 Material:

Stencil: No 73

Heavy gesso 

Dies thinlits set

Crackle primer och crackle paste 

Distress oxide 

Pentart waxpaste



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stencil och stämplar

 Hejsan! Idag visar jag er två kort för jag använt stämplar, stenciler och dies från bland annat Gummiapan.  Jag börjar med att stämpla bakg...