torsdag 25 april 2024

Annorlunda vårblommor till Marie

Hej

Idag vill jag visa er ett kort som jag har gjort till min dotter, som snart fyller år. Jag tror inte att hon läser i bloggen, men om hon gör det är hon nu förberedd. 

Som jag har berättat för er om tidigare, tycker jag det är roligt att använda en die till fler saker än vad den egentligen var tänkt till från början. T.ex. denna tulpan-die från Scrap and You, som jag på detta kort gjorde om till körsbärsblommor. Körsbären blommar förresten för fullt här nere i Skåne och det är verkligen en njutning för ögat. Sedan hade vi velat ha lite mera värme, men den kommer väl....



Så här ser det färdiga kortet ut. Underst ligger först ett enfärgat och sedan ett mönstrat papper från MajaDesigns senaste kollektion "Mum´s garden". Namnet är utstansat i ett alfabet från Tim Holtz, och jag gillar verkligen dessa utdragna bokstäverna. Jag har stansat ut dem först i grön mirror card och sedan i tre lager "palle-papper" för att både få lite stabilitet och djup i dem. "Grattis" är också utstansad i mirror-card fast i "glossy black". Jag har dessutom klippt ut en fjäril och satt dit fyra små ljusrosa dots på kortet. Rosetten kommer från mina gömmor.


Nu kommer en liten kort beskrivning på blommorna:




Jag stansade ut 10 stycken i var storlek och färgade in dem såhär: grönt i mitten sedan ljusrosa och de mörkare färgerna bara i ytterkanterna. De blev spayade med lite vatten så att de blev lätt fuktade.




Jag tog sedan ett präglingsverktyg och rundade ytterkanterna samt tryckte till mitt i så att det såg ut så här tillslut. De fick sedan ligga och torka innan ihopsättningen.




Jag satte ihop dem två och två så att det blev fem stycken i var storlek, och jag satte ståndare på alla utom de små som fick micro beads. De små valde jag sedan att bara använda två stycken av på detta kort.  


Detta har jag använt:


Nu hoppas jag verkligen att värmen kommer och att ni har blivit inspirerade att prova på blommor och                                                         att använda det fina alfabetet. 

Kramisar






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stencil och stämplar

 Hejsan! Idag visar jag er två kort för jag använt stämplar, stenciler och dies från bland annat Gummiapan.  Jag börjar med att stämpla bakg...