torsdag 11 april 2024

En tistel

Hej

I början av veckan så var det riktigt varmt och skönt i Svalöv, nästan tjugo grader, men nu är det bara runt tio grader. Alltså bra scrap-väder, och då passar jag på  att visa ett kort med en färglagd tistel. Det är riktigt roligt och vilsamt att färglägga. Prova!

 Jag har använt mig av färgpennorna Colorista från Spectrum Noir. De är vaxbaserade och med mycket pigment, samt de blandar sig underbart med varandra. Något som också är bra, det är priset. Fyra olika kombinationer om tolv pennor i vart paket finns det.



Jag började att stämpla upp motivet på ett akvarellpapper med en vattenlöslig stämpelfärg.
Dessa färger av Colorista-pennorna har jag använt när jag färglade:
Asur Blue
Sap Green
Peacock Green
Flint Grey
Dark Umber
Vanilla Tint.

Jag började med de mörkare färgerna runt kanterna, fortsatte sedan med de ljusare nyanserna och avslutade med att "blenda" ihop det med Flint Grey. I själva tistel blomman har jag också använt mig av en vit Posca-penna för att få lite mera djup. Längst ner, mellan blomman och foderbladen, har jag för att förstärka skuggorna använt mig av en svart fiberpenna med mycket tunn spets.





Så här ser kortet ut färdigt. Som bakgrund på kortet tog jag ett av Pysseltagens fina papper, men då jag tyckte att det var lite för vitt, inkade jag in både kanterna och lite mitt på med distress-färgerna Valnut Stain på kanterna och Peeled Paint i mitten. Hittade en rolig snorkig text också, och extra rolig då dessa tistlar är ett riktigt ogräs i min trädgård.
En text-die med "Kram" fick också komma dit.  


Detta har jag använt:
Vit posca-penna

Många kramisar







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stencil och stämplar

 Hejsan! Idag visar jag er två kort för jag använt stämplar, stenciler och dies från bland annat Gummiapan.  Jag börjar med att stämpla bakg...