tisdag 9 april 2024

Våren är på väg!

 Hej!


Ja nu är våren faktiskt på väg fast det inte kändes så häromdagen när det vräkte ner en decimeter snö här i mellersta Sverige. Men idag har det varit varmt och det har tinat massor, så det tar sig. 




Jag fick en liten utmaning av en av mina kollegor om att göra en plåtburk till något annat. Det kunde jag ju inte motstå så jag tog fram allt klet jag har, nästan, och satte igång. 


Startar alltid med gesso, tre lager fick det bli för att verkligen täcka  in ordentligt så att inte minsta stöt göra att det flagnar av. Viktigt för att få allt att fastna dessutom. Glasskivan som jag alltid har på mitt bord är en fantastisk tingest. Jag kladdar hur mycket jag vill och blöter upp med vatten och får allt rent igen. Suveränt! Dessutom har du olika mått på den så du kan mäta upp saker och ting. 


Mixade lite olika färger så jag grundmålade lite här och där. Beige och grönt. Har man inte rätt färg blandar man bara tills det blir den ton du vill ha. Akvarellfärger är en fantastisk sak. Jag hade inga infärgningssvampar så då fick en disksvamp stryka på foten. Blir många olika svampar av en enda. Är man inte superlat är det ju dessutom bara att rengöra dom. :)




Sedan tog jag fram lite ostduk, snören och olika pärlor. Sånt som är bra att ha i Mixed Media. Det går alltid åt, och är suveränt att göra struktur med. Ja, jag satte på lite av den fantastiska pastan som gör sprickor med! Den är ljuvlig och räcker jättelänge! Jag har använt den på otaliga projekt och det syns knappt att jag har varit och petat i burken. 



Efter det var det dags att klistra fast blommor i olika varianter. Grävde i lådorna efter några olika. Jag har en del gammalt som ligger och skräpar kan vi väl säga. Öste på lite här och där efter vilken färgskala jag ville ha. 



Sedan var det hög tid med te och choklad! Det är viktigt med energipåfyllning när man skapar. ;-) 




Allt tar sin tid med torktider. Speciellt om du använder heavy gel som lim. Det är det som jag tycker sitter allra bäst när det kommer till att man vill ha fast en massa olika saker och man inte vill att det ska trilla loss efter ett tag. 




När det torkat skapligt tog jag fram lite vattenfärger och färglade lite här och där för att det skulle hända något och inte se så ordentligt ut. ;) 

Efter det var den klar! Satte dit lite mera bling och grejer när allt var torrt så att jag kunde se var det var lämpligt med lite mera utfyllnad. Planterade en blomma och nu står den på mitt köksbord. :) 



Material:












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stencil och stämplar

 Hejsan! Idag visar jag er två kort för jag använt stämplar, stenciler och dies från bland annat Gummiapan.  Jag börjar med att stämpla bakg...