torsdag 23 maj 2024

Ett studentkort med en rolig vikning

Hej på er.

Nu har sommaren kommit, i alla fall i den södra delen av vårt avlånga land. Maj månad börjar att gå mot sitt slut och skolavslutningarna är snart här. Det är vid den här tiden som vi kortmakare har som mest att göra, om man bortser från julen. Kanske ligger man lite efter eller har man tagit på sig lite för mycket, man vill ju vara alla till lags. Om det är så och man ändå vill göra ett studentkort, men tiden är knaper, kolla då in detta kort som jag nu ska visa för er. Gjort med papper från Pysseltagen och med en rolig och enkel vikning.




Jag har använt mig av ett mönsterpapper från Pysseltagen, Party15, men tyvärr har det utgått, trodde att det fortfarande fanns kvar, men Party20 funkar finfint också tycker jag.
Flickan och texten är utklippta från Pysseltagens Journaling 4 och 18. Cirkeln(9,4cm) och fyrkanten (10,5x10,5cm) är utstansade i dies från ilnegoziodellamammadicle. Helt släta utan några krusiduller längs kanterna. Stilrent och enkelt. De två text-diesen är från Gummiapan.



Och så öppnar vi kortet lite




och ser ut så här när det är helt öppet. Som ni ser har jag satt dit en ljusblå fyrkant i samma storlek som den på framsidan och då är det en fördel att ha använt sig av en die. De bli exakt lika stora. Den stora cirkeln kommer från Simple and Basic. Jag har tänkt att sätta dit datum på fyrkanten och kanske ett namn på framsidan, men det får bli när jag vet vem som ska ha det. Det får ligga som ett bra och ha kort så länge.

Nu till vikningen:




Jag tog ett slätt vitt cardstock och delade det på mitten. Måttet på det blev då 6"x12".
Jag bigade sedan vid 3 3/4" och 9 3/4". Sedan vek jag bägge kortsidorna mot mitten så att de möttes och tryckte till med falsbenet så att det blev en skarp och fin vikning. Sedan är det bara att pynta det.


Detta har jag använt:


Jag hoppas att detta har gett er lite inspiration till en enkel kortvikning. Det blir nog flera gjorda av mig i alla fall. 

Ha nu en mysig torsdag med mycket pyssel

Kramisar










 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Färgglada Grattis-kort

 …. Med Pysseltagens färgglada papper! Hejsan! Hoppas att allt är bra med dig? I dagens inlägg vill jag erbjuda er lite färg och förhoppning...