tisdag 2 juli 2024

Beskrivning på en kortvikning och Maja Designs nya serie Seaside

 Halloj! 

Idag tänkte jag, Annika, bjuda på lite inspiration med Maja Designs nya pappersserie Seaside. Jag köpte hela kollektionen i 12x12 och några lösa papper av mina favoriter. Finns även paperpack i storleken 6x6". Längst ner i inlägget hittar ni länkar till det jag använt.

Jag hittade dessutom en fin kortvikning som kallades double z-fold card, men överallt tyckte jag att kortet blev i minsta laget. Så jag gjorde min egen variant så att kortet blev ett 6x6 tums kort istället. 

Här kommer en beskrivning på kortvikningen. Blandar bilder och text och hoppas att det blir tydligt att följa.

Till kortet behövs (se även bilden ovan):

Kortbas: 6"x12". Biga på 3" och 6".
Mönstrat papper till kortbasen:
2 st: 2 3/4" x 5 3/4"
1 st: 5 3/4" x 5 3/4 "

Z-fold: 4 1/4" x 11". Biga på 3" och 6".
Mönstrat papper till z-fold delen:
1 st: 4 3/4" x 4"
1 st: 2 3/4" x 4"
1 st vit (att stämpla eller skriva hälsning på): 2 3/4" x 4"

På bilden ovan ser ni hur bitarna ska monteras. Jag gjorde två kort, monterade precis likadant, men de öppnas åt olika håll. Mitt bästa pysseltips är att göra två lika, men olika när du ändå håller på.


Tänk på att när ni monterar z-fold delen så ska ni bara limma eller tejpa på lite mindre än halva den stora delen (i mitt fall den blå med stjärnor), annars fastnar den i resten av kortet. Jag tyckte att det blev lättast att måtta in den genom att hålla kortet stängt och måtta in så det blev lika bred ram på sidorna. När ni har monterat den så limmar eller tejpar ni hela baksidan på den vita rutan och trycker fast den när kortet är ihopvikt så blir det bra. 

Det är viktigt att tänka på vilket håll man vill öppna kortet på innan man skär ut sina bitar om det finns något rätt eller fel håll. Jag valde att ändra riktning på detta kortet och då fick jag försiktigt pilla loss papperet med blommorna, som jag som tur var tejpat, så att det blev på rätt håll i stället. Så lär av mitt misstag! Till det första kortet använde jag pappren Swimsuit, The Ocean, Marine Meadow, Ephemera och Monochromes Lyme Grass.



Var ändå sugen på att göra ett kort som öppnades på andra hållet så jag tog fram några fler papper från Maja Designs serie Seaside och då blev det även detta kortet. Till detta använde jag papperen Anchor, Regatta, Waves, Ephemera och Monochromes Navy. Båda korten kommer att dekoreras lite mer när jag vet vem som ska få dem och till vilket ändamål.




När kortet öppnas åt det här hållet går det ju även att ställa det så här fint. Hoppas att ni vill testa! Är något oklart så säg till så kan jag förtydliga. Visa gärna era kort i fb-gruppen Skapat med Pysseltagen.

Må gott allihop! 

Jag har använt:

Svart slät CS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lullaby- fina clearstamps

 Hej! Har ni, som jag, svårt att motstå söta saker?! När jag såg dessa fina clearstamps blev jag så förtjust i dem så nu har jag dem i min ä...