torsdag 4 juli 2024

Blommor till Malin

I dag är det Christina som bloggar och jag hoppas att allt är bra med er.  För ett par dagar sedan fyllde Malin år och då fick hon detta kort av mig. Vill ni göra ett likadant eller liknade då är det bara att hänga med. 



Jag har använt mig av en die från Elizabeth Craft och stansat ut i By Lenes papper. Underbart papper mjukt och följsamt. Jag visar lite längre ner lite mer exakt hur blommorna är gjorda. Som bakgrundspapper har jag valt Pysseltagens papper, Patina24, som har ett mycket neutralt och soft mönster, tycker jag. Kanterna har jag inkat med Distress och satt på ett grått cardstock under till. Själva kortbasen mäter 14,5x14,5cm, ett format som jag gärna använder mig av. Grattis är utstansat från en die från Gummiapan och namnet är i CraftEmotions alfabet. Några dots på ömse sidor fick det också bli.




Jag stansade ut blomman tre gånger i varje storlek i olika nyanser av vinrött/rosa och turkost. Längst ut på blombladen färgade jag in dem med en distress i en mörkare nyans än papprets och allra längst ut i färgen Walnut Stain Jag blötte inte pappret utan tog med präglingsverktyget och drog lite på baksidan på kronbladet, från mitten och ut till spetsen där jag tryckte till lite extra så att bladen böjer sig uppåt. Detta gjorde jag med alla bladen.




Sedan vänder jag på blombladen och från framsidan trycker jag till i mitten så att det blir som en platt skål med uppvikta kanter. Allt som allt gjorde jag tre rosa och tre turkosa blommor med tre lager blomblad till varje blomma och med den mörkaste nyansen underst och den ljusaste överst. När jag klistrade ihop dem gjorde jag så att bladen kom att ligga lite vid sidan om varandra så att man ser alla färglagren. I mitten har jag sedan limmat på svarta micro beads, och jag har limmat dem i två lager. Alltså limmat ett lager och låtit det torka lite innan jag limmade på det andra. Det blir lite mer fluff så. Medan de torkar kan man försiktig böja in det yttre lagret blomblad mot mitten så att blomman blir mindre platt.
De gröna bladen är även de bearbetade i torrt tillstånd och även de har fått lite Walnut Stain på kanterna.


Jag hoppas att ni vill prova på och göra många fina blommor, de är inte så svåra.


Detta har jag använt:


Ha nu en riktigt skön sommar










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lullaby- fina clearstamps

 Hej! Har ni, som jag, svårt att motstå söta saker?! När jag såg dessa fina clearstamps blev jag så förtjust i dem så nu har jag dem i min ä...