tisdag 16 juli 2024

Collagestämpling

Halloj på er!

Hoppas att ni alla har det bra oavsett om ni har semester eller inte. Jag njuter av ledighet och häromdagen fick jag väldig inspiration till att stämpla. Jag älskar att stämpla! Denna gång blev det collagestämpling. Dessa 2 kort och 3 ATC fick jag ut bitar till utifrån ett A4, häng med så får ni se hur jag gjort och längst ner i inlägget hittar ni länkar till det jag använt.



Jag tog fram ett skräppapper i A4-storlek och ritade upp hur jag kunde få ut bitar till 2 kort och 3 ATC. Jag tycker att det underlättar att ha en mall när jag gör collage, ofta spelar det inte någon roll egentligen var stämplingarna kommer då tillsammans bildar en helhet, men denna gång ville jag ha fjärilarna på "rätt" ställen. Då underlättar det att kunna lägga mallen bredvid och sedan använda ögonmåttet.

Sedan gick jag loss med dessa stämplar och stämpeldynor.

Började med att stämpla med versafine clair morning mist gör ljusare tryck. Använde mig också av tekniken att stämpla 1:a och 2:a generationen tryck vilket betyder att du stämplar en gång och sedan en gång till utan att fylla på med stämpelfärg. Här ser du hur det ser ut, använt versafine clair nocturne för att ni tydligt ska kunna se skillnaden.

Fyllde upp pappret, ingen direkt tanke alls. Sedan stämplade jag fjärilarna och grattis-texten med versafine clair nocturne och då tittade jag på min skiss för att få dem så att det skulle bli bra när jag skar ner papperet. Avslutningsvis fyllde jag på med lite stämplade cirklar och prickar.

När pappret var nedskuret ville jag ha lite färg på. Plockade fram några av mina favoriter bland distress mini-inksen. 

Tryckte dynan mot min non-stick matta, sprayade med lite vatten och tryckte pappret försiktigt där i. Ibland tar jag en färg i taget och ibland flera om jag vill att de ska blandas lite.


Torkade mellan omgångarna med min heat-tool. Pappret jag använt tål inte allt gör mycket vatten, men det gick bra.

Monterade bitarna till korten på svart slät cardstock, tycker att stämpeltrycket poppar fint då. Monterade dem sedan på en färdig slimline-kortbas och på ett tillskuret kort i 6x6 tum. 

På mina ATC drog jag med black soot distress ink runt kanterna och satte dit några textremsor. Tyckte att det räckte så.

Avslutar med några närbilder. 



Må gott! Hoppas att ni fick lite inspiration till att leta fram några stämplar och leka en stund.

Detta har jag använt:

Craft card smooth A4 300 g

Slimline-kortbas med kuvert

Vit cs 100-pack (till kortbasen 6x6 tum) 

Versafine clair dynor(Nocturne och morning mist)

Textremsor (jag har använt nr 51)

Stämpel

Stämpelset

Grattis-stämpel

Distress ink mini (Kitsch flamingo, dried marigold, squeezed lemonad, twitter citron, evergreen bough och peacock feathers)

Nonstick-matta

Heat-tool

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lullaby- fina clearstamps

 Hej! Har ni, som jag, svårt att motstå söta saker?! När jag såg dessa fina clearstamps blev jag så förtjust i dem så nu har jag dem i min ä...