torsdag 11 juli 2024

Orkidé i kruka och Grattis-kort

 Hejsan!


Hinner ni med något pyssel i semestertider?
Jag ser alltid till att ha med mig lite material för att kunna pyssla lite även när jag är iväg på semester. 

Vår fina Malin har ju fyllt år och då sände jag detta till henne.
En liten skymt av en stencil på bakgrunden. Stansade ut några olika kvistar och blommor i mirror card och kvistpapper. Stansade även ut Grattis från gummiapan. Avslutade det hela med lite stänk från metallic-akrylfärg. När jag stänker tar jag och lägger kortet i botten på en låda. Tar lite färg på ett akrylblock, tar en droppe vatten för att späda ut lite. Tar en ganska hård pensel och doppar i färgen, sprätter sedan mot kanten av akrylklossen för att få stänk på kortet.



Jag visar även några kort där jag använt mig att Gummiapans fina die med Orkidé i kruka.
Jag färglade dem med Distress oxider. (På bilden nedan glömde jag tyvärr att fota de gröna nyanserna...)


Man kommer långt med ytterst lite färg. Jag trycker stämpeldynan på ett underlägg eller akrylblock. Tar lite vatten bredvid och doppar penseln i och sedan i färgen. Börjar med att ha det ganska utspätt för att sedan måla igen med mindre vatten och mer färg för att få mer intensiv färg.


Hittade även några passande papper från Maja design som fick bli bakgrunder till dessa orkidéer. Tog även Nuvo drops för lite enkelt bling. De finns i en massa olika färger. För att få dem runda i formen så ”knackar” jag lite på kortet efter att jag satt dit en droppe. Då ”sätter den sig” lite liksom. Hoppas ni förstår hur jag menar. 






Jag lämnar lite plats för ev text eller siffror när jag vet vem som ska få korten. 


Jag har använt mig av detta:
Grattis-die
Stenciler 
Dies blommor
Färg

Orkidé i kruka
Maja-papper
Distress oxider
Nuvo drops 
Kortbaser


Önskar en härlig dag och jag hoppas den innehåller en liten stund av kreativitet!

Kram Petra




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lullaby- fina clearstamps

 Hej! Har ni, som jag, svårt att motstå söta saker?! När jag såg dessa fina clearstamps blev jag så förtjust i dem så nu har jag dem i min ä...