tisdag 30 juli 2024

Serie ATC med OS-tema

Halloj på er

Annika här, idag är det min tur att inspirera er igen. Just nu pågår OS och jag älskar det. Passar perfekt att jag har semester och har kunnat se Sverige ta 3 OS-medaljer så här långt och jag hoppas på många fler. 

Jag vaknade med en tanke om att göra en serie med ATC inspirerade av OS-ringarna. 

Lite kort information om OS-ringarna. De 5 ringarna symboliserar de 5 olika världsdelarna och färgerna, tillsammans med den vita bakgrunden, står för de färger som finns på alla nationers flaggor. 

Så till pysslet och mina ATC. Så här ser de färdiga ut. Häng med och se, läs och följ processen.

Jag började med att skära upp ett helt A4-papper till ATC. En ATC ska alltid vara i storleken 2,5"x3,5". Så här kan man mest optimalt utnyttja ett A4, se bilden nedan. Det blir 7 st fullstora ATC och 3 st som behöver sättas på en annan bas så det blir en ram runt och därmed få rätt storlek.


Sedan var det dags att välja färger... Valde att använda distress oxider denna gång då jag stämplade efter jag färgat in papperet. Behöver fylla på med någon mer gul i min samling tror jag bestämt!






Färgerna drar/trycker jag mot min non-stick matta, sprayar lite vatten på och skapar små droppar. Sedan doppar jag pappret försiktigt för små droppar och med lite hårdare tryck för att färgerna ska blanda sig. Torkade med min heat-tool mellan de olika omgångarna för att få mer struktur. Nedan ser ni när jag förberedde för den gröna bakgrunden. 


Så här blev de.


På alla bakgrunderna stämplade jag en av mina nya favoritstämplar. Placerade stämpeln i min stamping buddy och stämplade på ett spillpapper. Stämpeln är lite större än mina ATC så på så sätt kan jag bestämma vilken del jag vill få med. Ritade en ram runt för att kunna placera alla kort på samma ställe. Stämplar med versafine clair i färgen morning mist för att få det att smälta in lite mer i bakgrunden. 


Nedan kan ni förhoppningsvis se min tanke med de olympiska ringarna lite tydligare. 


Velade lite om den fina fjärilstämpeln skulle få vara med. Så jag fäste den i min stamping buddy och stämplade med versafine nocturne på bakgrunden jag gjort sedan tidigare och blev så nöjd. Så den fick så klart vara med även denna omgång. Fjärilar är synonymt med sommaren för mig.


Så här ser korten ut nu. Återstår bara att hitta en passande text.

Hittade denna fantastiska text bland texterna i hÄnglar & wings stämpelset Snorkigt #1. Inte perfekt, men väldigt nära!

Även texten testades på mitt testpapper.

Färdiga! Inte perfekt, men väldigt nära!


Så några närbilder.






Vilken blev din favorit? Jag har själv svårt att välja, men den i grå/svart blev snygg, över förväntan.

Må gott allihop!
Kram Annika 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Två julkulor

 Hej Idag har det åter blivit torsdag och jag Christina ska visa några julkort som jag har gjort. Jag hittade två fina dies från Studio Ligh...