torsdag 29 augusti 2024

Lite julrosor på ett fint papper

Hej

Det har återigen blivit dags för mig, Christina, att visa ett kort som jag har gjort och försöka att förklara hur jag har gjort. Det är även denna gång ett julkort, och man måste ju börja i tid om man ska hinna med allt. Men jag måste ju säga att det känns lite konstigt att göra julkort när termometern närmar sig trettio grader. Man kan ju undra om det är det sista av sommaren, snyft. 







Jag köpte ett pappersblock från CraftersCompanion och hittade många vackra papper i det, bl.a. detta med järnekskvistar. Samtidigt köpte jag även dies att göra julrosor med. Hur jag har gjort blommorna kommer lite längre ner i inlägget. Bladen och järneksbären kommer från samma set dies som julrosen. Bären är egentligen en del av blomman, men istället stansade ut dem i röd cardstock, satte dit en svart prick och ritade ett vitt streck, och så blev det röda bär i stället. God Jul blev också utstansat i rött för att binda ihop det. Till sist satte jag dit några ljusgröna dots.



 




Blommorna är utstansade i akvarellpapper och sedan infärgade med distresser. Jag lade lite av den ljust gröna i mitten på vart blomblad samt längst ut. Där längst ur lade jag även på lite, med betoning på lite, av den mörkare gröna. Sedan fuktade jag in dem med lite vatten innan jag med ett präglingsverktyg formade jag till dem så som de är på bilden. De blev sedan fastlimmade omlott med varandra och sedan gjorde jag ett hål med en grov nål, stoppnål. Igenom hålet trädde jag sedan ståndarna. Jag satte lite lim på baksidan för att fixera ståndarna innan jag lade dem upp och ner för att torka. Under tiden  som de torkade stansade jag ut sex blad med hjälp av den mindre bladstansen. Jag stansade ut dem i ett av ByLenes underbara papper och inkade in kanterna.




Med hjälp av en smal pincett vred jag de gröna bladen så att det bildades ett veck. Tog även och böjde till bladspetsen uppåt med hjälp av fingrarna.
Jag hoppas att jag har gett er lite inspiration trots att det fortfarande är sommar. 

Detta har jag använt:


Ha det så gott så länge
Kramisar



1 kommentar:

  1. Nu blev jag sugen på en sån blomdies Jättefint kort by the way

    SvaraRadera

Ett kort med höstfärger!

 Hejsan!  Tisdag idag, och då är det min tur att visa ett alster. Idag valde jag att jobba med bland annat de nyheter som Reprint precis slä...