tisdag 13 augusti 2024

Säsongens första julkort

 Hej på er!

Vet inte om ni liksom jag sett att julprodukterna börjar trilla in i butiken? Jag fick feeling och bjuder idag på tre lika, men olika kort. Det är ett av mina allra bästa tips, att göra flera snarlika när du ändå är igång. 

Så här blev mina kort!

Jag började med att stansa ut och färga in julstjärnan. Bilderna är mörka och dova, färgerna stämmer bättre på de färdiga korten. Använde distress oxide i färgerna candied apple, fired brick och lumberjack plaid. Flera lager och torka med heat toolen mellan lagren. 

Sedan stämplade jag med versafine clair morning mist för att få lite mer liv.

Monterade dem sedan två och två.

Stansade ut en hel hög med blad från en bit akvarellpapper som jag färgat in med distress oxide peeled paint, mowed lawn och rustic wilderness.

I mitten på blommorna limmade jag dit micropärlor. Valde att ha lite cheesecloth/ostduk under varje blomma.

Gjorde sedan egna bakgrunder, tyvärr missade jag att ta kort på den processen. Först färgade jag in ett A4 med hjälp av en stencil, ink blending brush och distress oxide lost shadow. Efter det gjorde jag splotches i rött för att matcha julstjärnorna. Sedan stämplade jag först med textstämpeln med massor av god jul i versafine clair morning mist och avslutade med en god jul text som stämplades i versafine clair nocturne. Pappret skars i bitar ca 9x20 cm och det blir tre bitar på ett A4.

Bakgrunderna monterades på en fotomatta i mirror card, ett par i glossy black och en i en matt och sedan på några färdiga kortstommar som jag bara viker till. Till sist sattes julstjärnor och bladen på plats. 

Så här blev korten och jag visar även några närbilder. 







Jag hoppas att ni blev inspirerade, det är aldrig för tidigt att börja med julpysslet! Själv blev jag sugen på att göra några några dekorerade tändsticksaskar i den här stilen.
Må gott!
kram Annika

Jag har använt:
Mirror card - black velvet och glossy black
Ink blending brushes  - jag gillar dessa med färgade handtag och använder en till varje färgfamilj
Versafine clair - nocturne och morning mist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett kort med höstfärger!

 Hejsan!  Tisdag idag, och då är det min tur att visa ett alster. Idag valde jag att jobba med bland annat de nyheter som Reprint precis slä...