torsdag 26 september 2024

Alla har vi varit nybörjare

Hej på er alla.

Kommer ni ihåg hur det var när ni började med scrapbooking och hur lite hjälpmedel man egentligen hade på den tiden. För det första visste man inte riktigt vad som fanns och sedan kostade det såååå mycket tyckte man. Nu har man blivit lite mer luttrad och villhöver mycket utan att tänka på kostnaderna. Jag kommer ihåg att jag klarade mig länge utan någon stansmaskin. Det blev att klippa med sax efter ritade linjer eller så klipptes det på frihand. Texterna textades för hand, och blev inte något vidare får jag väl säga. Jag vet att jag hade några stämplar på kloss med "grattis "som jag också använde och då behövde jag inte texta det i alla fall. 

Nu undrar ni kanske vad jag egentligen vill ha sagt med det.......jo. Idag tänker jag visa ett kort där jag inte har använt mig av så många hjälpmedel, bara en skärmaskin, penna, linjal, lim, embrossingverktyg och en sax. 







Ett så kallat Gatefold card med en slider. Jag kommer att gå igenom hur jag har gjort och har då använt mig av vit cardstock för att göra det lättare att se markeringar mm.






Jag delade ett cardstock så att kortstommen blir 12"x6". Det är bra att ha en linjal med både tum och centimeter, då många beskrivningar är i tum. På långsidan av pappret markerar jag 6" .......





.....för att sedan vika kortsidorna mot markeringarna. Sedan trycker man till i vikningen med den andra handen så att det blir en skarp vikning . Så fixade jag till kortstommarna i början innan jag köpte mig ett scoringboard. 




De går även att markera vid 3" och med hjälp av en linjal och ett embrossing verktyg göra en skåra, som man sedan viker efter.






Vik båda sidorna mot varandra så att det bildas en port. Se dock till att de inte överlappar varandra. Jag skar bort 1mm på var sida så att mellanrummet blev 2mm. Det är så att slidern (låsanordningen) kan skjutas igenom utan att fastna.






Till slidern har jag skurit ut en remsa som mäter 3x9cm.






Från kanten och in 1 1/2 cm och 3cm vikes remsan........







........... så att den ser ut så här sett från ovan.








Cirkeln har jag gjort genom att rita runt ett lock av lämplig storlek, i detta fall 3,5cm, och sedan klippa ut. Sedan har jag klistrat fast den på slidern. Lite trixande att inte använda stansmaskin och cirkeldies. 





Så här ser det ut när det är klart.





Om vi nu går tillbaka till den här bilden så har jag använt mig av ett mönsterpapper från Maja Design. Texten "Thinking of you" är också från Maja Design. Själva slidern har jag gjort i grön cardstock och på den satt fast en söt ros, som jag för en gång skull inte har gjort själv. I mina gömmor plockade jag fram en liten rosett som jag fäste strax under rosen på slidern. Några halvpärlor fick också komma på plats.

Som ni ser går det att göra ett kort utan att använda sig av en massa verktyg och hjälpmedel. 

Detta har jag använt:
Lim 

Jag hoppas att jag har kunnat inspirera både nya och gamla scrappare.

Och vet ni vad. Det går ju alldeles utmärkt att önska sig ett Presentkort av tomten i julklapp.

Kramisar






  

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första julkorten med papper från Reprint!

 Hej!!  Vi har haft årets första rejäla frost, så nu kändes det okej att börja med årets julkort. Jag väntar oftast lite för länge, men nu k...