tisdag 1 oktober 2024

Ett kort med smälvax

 Hej! 

Det är kallt väder ute, vi har haft frost flera dagar nu. Känns lite tidigt, men vi har ju den första oktober så det är väl inte annat att vänta. 


Idag tänkte jag att du ska få se ett kort med bland annat klippark och smält vax. 


Jag började med att ta distress oxid och en stencil för att göra en bakgrund. Magnetplattan är ljuvlig för att kunna använda all mixed media, lätt att endera tejpa eller använda magneter för att hålla fast materialet. Dessutom är den väldigt lätt att rengöra. 


Sedan var det dags att skära till en bild från Reprints fina klippark. Jag skar ut en extra fotomatta från baksidan av arket för att få mera dimension och tyngd på kortet. Det ramar in så fint! Delade alltihopa på mitten. Detta då kortet ska öppnas på mitten. 


Sedan var det dags att smälta wax. Jag använder värmeljus, enklare att inte bränna waxet på det sättet. 


Montera det hela på cardstock och gör ett midjeband som du kan fästa din waxkreation på. Se till att midjebandet inte blir för tajt, det gör att du kommer få problem att dra av och på det hela. Kan hända att jag har gjort det vid ett eller annat tillfälle… 


Jag tog och använde stencil och distress på midjebandet med, för binda ihop allt så att säga.  Stämplade dit grattiskort och ritade en enkel slarvig ram runt det hela. 



Material

Stencil

Klippark

Distress Oxide - Speckled egg

Make Art magnetplatta

Wax

Waxsked att smälta i

Waxplatta

Dies-löv






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första julkorten med papper från Reprint!

 Hej!!  Vi har haft årets första rejäla frost, så nu kändes det okej att börja med årets julkort. Jag väntar oftast lite för länge, men nu k...