tisdag 10 oktober 2023

Kort med hösttema

 Hej på er

Dags för mig, Annika, att inspirera igen. Jag har väldigt dubbla känslor inför hösten. Älskar mörkret, myset, tända ljus, elda i kaminen, en kopp te, pysselväder och de vackra färgerna i naturen en solig dag. Samtidigt gör mörkret mig trött och jag ogillar skarpt regnet när jag behöver vara ute. Som förskollärare får man ju inte alltid välja, men får jag det så strejkar jag och stannar inne när det regnar. 

Denna gång gjorde jag tre höstkort. 


Jag hade några kompisar på pysselbesök för ett par helger sedan och då lånade jag dessa ljuvliga löv och stansade ut i några papper jag gjort med alcoinks på gelliplate. Kolla in mitt tidigare inlägg för att se hur du gör och vad du behöver. 

Här visar jag en av bakgrunderna jag gjorde, de utstansade löven jag använt kommer från liknade bakgrunder. Så roligt att göra dessa och jag gör en hel hög när jag ändå håller på och det är kul att kunna pyssla ihop något fint med dessa bakgrunder vid senare tillfällen.


Jag började med att använda en edge die från mitt eget lager. Fast det går ju lika bra att klippa en vågig kant. Klistra en remsa av ditt mönsterpapper på ett papper och montera sedan de båda delarna du delat med din die eller med sax med en bits mellanrum för önskade effekt. 


Några av löven distressade jag med en blending brush och distress oxide för att få dem att passa ihop bättre med de bruna löven på det mönstrade papperet. Det smetar inte ut färgen som är gjord med alccoinks. De andra löven distressade jag med lite distress oxide i färgen black soot för att få dem att lyfta lite mer från bakgrunden.


Två av korten gjorde jag väldigt lika varandra. Textstämpeln tycker jag är så fin och den är från hÄnglar & wings. På det första har jag använt ett mönsterpapper från Pysseltagens serie Årstider. Kvistarna är från Gummiapan och är utstansade i mirrorcard.


Det andra kortet i en helt annan färgskala och här har jag använt en remsa av mitt egengjorda mönsterpapper.


Det blev även ett tredje kort med samma lilla remsa med ett mönstrat papper, även det ett av Pysseltagens serie Årstider. Denna gång bytte jag eklöven mot lönnlöv och använde en text jag hade utstansad sedan tidigare och monterad i många lager för lite höjd.


Jag har använt:

Alcohol inks i färgerna fiesta, sunset orange och sunshine yellow.

Stämpeltext från hÄnglar & wings Stora texter - höst

Distress oxide black soot och walnut stain till att färga in löven 

Kramdie från Gummiapan

Eklöv från Gummiapan

Lönnlöv från Gummiapan

Pysseltagens papper Årstider 1

Pysseltagens papper Årstider 9

Versafine clair nocturne för att stämpla den svarta texten

Versafine clair pinecone för att stämpla den bruna texten

Kvistpapper i storpack till ena kortbasen

Vit cs i 100-pack

Jag hoppas på många vackra höstdagar så ni kan njuta och inspireras av den vackra naturen. Men skulle regnet komma så njut av en god kopp te och pysseltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moodboard - Annikas tolkning

 Hej på er  Idag är det dags för mig att blogga igen. Denna gång har jag utmanats av min inputers-kollega Lisa att inspireras av denna moodb...